قسمت پنجم سریال قورباغه – هیجانانگیزِ بلاتکلیف
قسمت پنجم سریال قورباغه
هومن سیدی کارگردانی بوده که هر آنچه امروز بهعنوان دستاورد هنریاش ثبت کرده بیشتر از آنکه ناشی از کوشش و تلاش خودش باشد از خلاقیت، تفاوت و تمایز آثارش نسبت به سایر همکاران ریز و درشتش نشات گرفته است. اما سریال قورباغه به نقطه اوج کارنامه کاری او تبدیل شده و به نظر میرسد سیدی تلاش میکند تا همه آنچه در طول این چند سال آموخته را به بهترین شکل ممکن جمعآوری کند.
او زودتر از همه رقبایش فهمیده که سالنهای سینما تا سطح مشخصی از جذابیت و جنون را در اختیار مخاطبانشان قرار میدهند و برای دستیابی به سطح بالاتری از تعلیق و هیجان باید به صفحات تلویزیون پناه برد. اگرچه مقایسه سریال قورباغه با سریالهایی که مارول برای دیزنی پلاس میسازد بیش از حد خندهدار به نظر میرسد اما حقیقت آن است که هر دو طرف متوجه شدهاند آبی که در سالنهای سینما گرم میشود، غیرممکن است که از دمای مشخصی بالاتر برود.
هومن سیدی میداند جنس محتوایی که سرویسهای استریم ارائه میدهند احتمالا متفاوتترین و انقلابیترین محتوایی است که هنر هفتم میتواند در دهه سوم قرن بیست و یکم ارائه دهد. با این حال تلاش سیدی نتیجه کاملا مطلوبی به همراه نداشته و سریالی که تا پایان قسمت چهارم شبیه به آشی سرشار از ادویههای گوناگون بود با انتشار قسمت پنجم به ملغمهای از جزییات بیپایان بروزرسانی پیدا کرد.
غیرخطیِ مستقیم
قورباغه کلیدیترین ویژگی یک سریال تلویزیونی را فراموش کرده؛ آنها نمیدانند که جهان داستانی یک سریال غیرآنتولوژی نباید از محدوده مشخصی که خودش در فیلمنامهاش تعیین میکند، فاصله بگیرد. اگر شخصیتهای سریال قورباغه در همه اپیزودها یکسان نبودند، این سریال بیشتر از آن که شبیه یک درام مرموز باشد به عنوانی آنتولوژی تبدیل میشد که داستان هر اپیزودش را در یک ژانر جداگانه روایت میکند.
سریال قورباغه در اپیزود اول درامی ماجراجویانه بود که به شکل واضحی از فیلم La Haine الگو میگرفت. اپیزود دوم در بهترین حالت تراژدیای گانگستری به نظر میرسید که شخصیتهای نوظهورش را به شکل عمیقی پردازش میکرد. اپیزود سوم به درامی اجتماعی تبدیل شد که با هنرنمایی هادی تسلیمی در نقش فرهاد (برادر فرید) به عمق تراژدیک ماجرا سقوط کرد. اپیزود چهارم با فضایی کالت، متفاوت
و نزدیک به آثار وس اندرسون به شیوه روایی پردازش داستان پناه برد و اپیزود پنجم با تمرکز شدید روی تبدیلشدن به یک علمی تخیلی روانشناختی داستان سریال را وارد سطح جدیدی کرد.
قسمت پنجم سریال قورباغه میخواهد تصویری از نیمه دوم سریال بسازد اما عجلهای برای شکلگیری آن ندارد. به همین دلیل در شرایطی که داستان فیلمنامه در مسیر اصلیاش حرکت میکند، هیچ فرصتی برای به بیراههزدن را از دست نمیدهد. اصل داستانی که سیدی و دوستانش در این پنج اپیزود روایت کردهاند، میتوانست در دو اپیزود شکل بگیرد اما دلیلی برای اینکار وجود دارد.
برخلاف فیلمهای سیدی که تماشاگر آنها در نهایت همه ارکان فیلمنامه را در خدمت تقویت خط اصلی داستانی تماشا میکرد، در سریال قورباغه خبری از تمرکز ویژه فیلمهای او نیست. قسمت پنجم سریال قورباغه تلاش میکند استراتژی نیمه دوم سریال را نمایان کند اما آشکارشدن آن را به قسمت ششم موکول میکند. این همان تعلیق و استرسی است که هومن سیدی از بازیکردن با آن در سریال لذت میبرد.
قسمت پنجم سریال قورباغه نشان میدهد که شخصیتهای جدید و کلیدیتری به داستان وارد میشوند و البته که سریال عجلهای برای روایت داستان اصلیاش ندارد. تا زمانی که هومن سیدی تصمیم نگیرد بهجای بازی با نور و دیالوگ بازیگرانش به روایت بیبدیل داستانی که در ذهنش شکل داده بپردازد، قورباغه نمیتواند به نقطه اوج نزدیک شود؛ شاید این اتفاق تا آخرین ثانیه آخرین اپیزود هم رخ ندهد.
ژانر فیلم: اجتماعی، جنایی
: imdb امتیاز N.A/10
زبان فیلم: فارسی
سال انتشار: 1398
کشور سازنده: ایران
کارگردان: هومن سیدی
کیفیت: BluRay 720p / BluRay 1080p
بازیگران: نوید محمدزاده، صابر ابر، فرشته حسینى، سحر دولتشاهی، آناهیتا افشار، مهران غفوریان، محمدامین شعرباف، احسان منصوری، نیما مظاهری، سعید حاج علی، سیامک اتفاقیان، نوید پورفرخ و هومن سیدی
دانلود سریال قورباغه